Mājas lapa Sveiks lai dzīvo! Skrien gudri Raksti Skrējējiem nepieciešamās uzturvielas

Skrējējiem nepieciešamās uzturvielas

16-05-2019
Krista Sprene

Viena no Euroaptiekas Sieviešu Skrējiena vēstnesēm ir Euroaptiekas farmaceite Krista Sprene, kas dalās savos padomos par sportistiem nepieciešamajām uzturvielām.

Gatavojoties maratonam, svarīgi savu ķermeni nodrošināt ar papildus nepieciešamām barības vielām - jāuzņem vairāk olbaltumvielas un labos taukus saturoši produkti.

Olbaltumvielas ir gandrīz vai visā mūsu ķermenī - kaulos, muskuļos, enzīmos, asinīs, antivielās un citur. Visvairāk olbaltumvielu satur biezpiens, olas, liellopa gaļa, vistas gaļa, piens. 

Jālieto pietiekami daudz ogļhidrātu, lai organisms būtu optimāli darbspējīgs. Miltu izstrādājumu vietā ieteicams izvēlēties proteīniem bagātākus makaronus, auzu pārslu putras. Ja kārojas kaut kas salds, tad lai tā ir melnā šokolāde vai banāni, ko labāk lietot dienas pirmajā pusē.

Tāpat nedrīkst aizmirst par mono un polinepiesātinātajām taukskābēm, ko satur rieksti, zivis, olīveļļa, ko var lietot pie salātiem.

Zelta atslēga veselam un spēcīgam ķermenim ir balanss, kas manā uztverē nozīmē, ka papildu veselīgam uzturam tiek lietoti papildu vitamīni un minerālvielas. Skrienot cilvēka organisms zaudē daudz elektrolītu, vitamīnu un minerālvielu. Skrējējiem būtu papildu jāuzņem nātrijs, izvērtējot individuāli cilvēka augumu un fiziskās slodzes intensitāti. Kalcijs ir būtisks, jo labvēlīgi iedarbojas uz kauliem un locītavām. Aptiekā ir pieejami magniju un kāliju saturoši preparāti, ko ieteiktu lietot gan gatavošanās periodā, gan pēc fiziskās slodzes, jo tas palīdzēs atslābināt muskuļus, kā arī novērst krampju rašanos. Pati izvēlos magniju pulveru formā - pulverīti izšķīdinu uz litru ūdens, tādā veidā uzlabojot ūdens patēriņu dienas laikā un uzņemot pietiekamu magnija devu. Muskuļi ir atslābināti un gatavi nākamajam skrējienam!

Aptiekā ir pieejami arī dažādi vitamīnu kompleksi sportistiem – gan sievietēm, gan vīriešiem. Šo vitamīnu sastāvā ir atrodamas minerālvielas, aminoskābes, B grupas vitamīni, žeņšeņs, koenzīms Q10. Dzelzs cilvēka organismā funkcionē kā skābekļa  piegāde šūnām, tā nepietiekamības gadījumā cilvēks var just nespēku, kas īpaši jūtams pie fiziskas slodzes.

Ieteiktu lietot zivju eļļu, kas satur omega 3 taukskābes, ko organism pats neražo. Ja treknās zivis uzturā tiek lietotas salīdzinoši maz, tad, lai nodrošinātu veselas locītavas, labāku sirdsdarbību, smadzeņu funkcionēšanu un uzlabotu koncentrēšanās spēju, kas jo īpaši ir svarīgi garāko distanču skrējējiem, ieteicams lietot zivju eļļu, kam pievienots E vitamīns, kas darbojas kā antioksidants, nodrošinot nepiesātināto taukskābju saglabāšanos.