Mājas lapa Sveiks lai dzīvo! Diabēts Raksti STIPRINI IMUNITĀTI UN ATCERIES PAR D VITAMĪNU

STIPRINI IMUNITĀTI UN ATCERIES PAR D VITAMĪNU

shutterstock 1021413280 2

Sākoties saaukstēšanās un vīrusu sezonai, ir svarīgi stiprināt imunitāti. Lai gan daudzi kā galveno imunitātes stiprinātāju droši vien minētu C vitamīnu, izrādās, ne mazāk svarīga ir arī D vitamīna loma. Vairumam Latvijas iedzīvotāju trūkst D vitamīna, tāpēc tas jāuzņem papildus ar uzturu un uztura bagātinātājiem. Kā uzņemt D vitamīnu un kāpēc tas ir svarīgi, konsultē EUROAPTIEKAS farmaceite, aptiekas Kārļa Ulmaņa gatvē 88a, Rīgā, vadītāja Līva Feldmane

Samērīga un regulāra D vitamīna lietošana veicina normālu imūnsistēmas darbību, tāpēc rudenī un ziemā, kad apkārt klejo dažādi vīrusi, ir sevišķi svarīgi rūpēties par pietiekamu D vitamīna daudzumu organismā. Ir zinātniski pierādīts, ka D vitamīns palīdz pacientiem ar hroniskām slimībām saglabāt labu veselības stāvokli.

  • Ar D vitamīna nepietiekamību saskaras teju visi, sevišķi gada tumšajos mēnešos, kad trūkst dabiskā D vitamīna avota – saules. Tomēr visbiežāk D vitamīna deficīta riskam pakļauti mazi bērni, grūtnieces un jaunās māmiņas, pacienti ar īpašām diētām, kā arī cilvēki pēc 65 gadu vecuma.
  • Jebkuram D vitamīna uzņemšanas veidam ir svarīga regularitāte un mērenība. Vispareizāk pirms uztura bagātinātāju lietošanas būtu pārbaudīt D vitamīna līmeni, veicot asins analīzes, lai izvēlētos efektīvāko līdzekli un saprastu, cik liela deva ir vajadzīga tieši jums.  Zīdaiņiem dzīves pirmajos sešos mēnešos galvenais D vitamīna avots ir mātes piens, kas palīdz stiprināt mazuļa imūnsistēmu, pasargājot no infekcijām un alerģijām. Ārsti var ieteikt profilaksei papildu D vitamīnu.
  • Vislabākais D vitamīna uzņemšanas līdzeklis ir saule! Vasarā pilnīgi pietiks, ja sauļosieties pāris reižu nedēļā pa 10–15 minūtēm ar atsegtām rokām un kājām. Ziemā jāķeras pie palīglīdzekļiem – uztura bagātinātājiem. Bet, ja braucat uz siltajām zemēm, atcerieties, ka, lietojot saules aizsardzības krēmu, D vitamīna sintēze tiek bloķēta vismaz par 95%. Tāpēc ik pārdienas atvēliet sev 10 minūtes bez saules krēmiem.
  • Dabiskā veidā D vitamīns ir arī treknajās zivīs – lašos, tunčos, sardīnēs, skumbrijās, kā arī zivju ikros un olas dzeltenumā. Laba alternatīva ir zivju eļļa, taču D vitamīna daudzums dažādu ražotāju zivju eļļās var būt atšķirīgs, tāpēc jākonsultējas ar farmaceitu.
  • D vitamīna līmenis organismā sevišķi rūpīgi jāuzrauga vegāniem, jo, lietojot vegānu uzturu, D vitamīnu faktiski nav iespējams uzņemt ar pārtiku.
  • D vitamīna deficīts var izraisīt kaulu un zobu problēmas: ja trūkst D vitamīna, neuzsūcas kalcijs un samazinās tā rezerves organismā. Īpaši svarīgs D vitamīns ir augoša bērna pareizai skeleta attīstībai. Par D vitamīna trūkumu var signalizēt zobu bojāšanās, pastiprināts nogurums un nespēks, bieža slimošana.
  • Aptiekās ir pieejami D vitamīnu saturoši uztura bagātinātāji gan kapsulu un pilienu, gan izsmidzināma aerosola formā. Aerosoli pēdējā laikā kļūst aizvien populārāki, jo pastāv uzskats, ka tādējādi D vitamīns ātrāk uzsūcas caur mutes gļotādu un izplatās ar asinsrites palīdzību, apejot kuņģa un zarnu traktu. Taču savu darbu izdara visas formas. Ko izvēlēties – tas atkarīgs no tā, kāda D vitamīna deva jums nepieciešama papildus. Izdarīt pareizo izvēli un noteikt precīzu devu pēc analīžu rezultātu saņemšanas palīdzēs ārsts vai farmaceits.

UZTURA BAGĀTINĀTĀJS NEAIZSTĀJ PILNVĒRTĪGU UN SABALANSĒTU UZTURU